Goede gewoontes

Beweeg uw benen, ongeacht de omstandigheden

Als u een job hebt waarbij u lang moet staan of zitten, moet u korte pauzes inlassen om wat te wandelen of om even cirkelbewegingen met uw voeten te maken. Tijdens een lange trip met de auto, de trein of het vliegtuig, moet u regelmatig even wandelen. Dat is goed voor de bloedsomloop en bevordert de veneuze retour.

Kies de juiste sport

JoggenRegelmatig wandelen met goede schoenen is de beste lichaamsbeweging voor de veneuze bloedsomloop. De contracties van de beenspieren bevorderen de opwaartse bloedstroom naar het hart. Gymoefeningen, fietsen, dansen en zwemmen, vergemakkelijken de veneuze retour.
Sporten zoals tennis, squash, handbal en basketbal daarentegen zijn niet aan te raden omdat die sporten de aders doen uitzetten en de veneuze retour vertragen.

Vermijd warmtebronnen

Woman legs with cramp.Aders zetten uit bij warmte. Blootstelling aan de zon, behandeling met warme was, vloerverwarming, een warm bad en sauna zijn dus te mijden.

Geef de voorkeur aan lage temperaturen

Ältere Frau macht Wechselbäder

Dagelijks koud water over uw benen laten lopen na een douche stimuleert de werking van de aders en vermindert het zwaartegevoel en de pijn in uw benen. Door te wandelen in de buurt van water combineert u koelte en lichaamsbeweging.

Doe iets aan constipatie en overgewicht

mid age woman having stomach pain

Constipatie en overgewicht verhogen de druk in de aders. Dat kan worden tegengegaan door een vezelrijke voeding, door voldoende te drinken (ongeveer 1,5 liter water per dag) en door minder verzadigde vetten (boter, rood vlees) te eten.

Draag gepaste kleding

Te spannende kleding drukt de aders toe en belemmert de veneuze retour. Draag losse kledingstukken en dus geen spannende kousen, korset, riem of spannende elastische kousen.

Draag schoenen met comfortabele hakken

legsSchoenen met een hoge hak en platte schoenen geven onvoldoende druk om de veneuze retour te bevorderen. We raden schoenen aan met een hak van ongeveer 3-4 cm.

Help de veneuze retour terwijl u slaapt

Als u enkele fietsbewegingen uitvoert bij het slapengaan en als u het voeteinde van het bed met ongeveer 10-15 cm verhoogt (met blokken), zal het bloed in uw aders tijdens de slaap minder vertragen.

Masseer uw benen zo vaak mogelijk

Seniorin massiert ihre BeineMassage van de benen van de voeten naar de dij met de aders mee verhoogt de veneuze retour.

Ga regelmatig naar uw arts

Female doctor talking to patient

Als u pijnlijke of zware benen hebt, als uw enkels gezwollen zijn of als u uw aders kunt zien, moet u meteen naar uw arts gaan. Zo kan uw arts de diagnose van chronische veneuze ziekte vroeg stellen, preventieve maatregelen nemen en een behandeling starten. Licht uw arts in als u zwanger wordt of een hormoontherapie gebruikt. Die kunnen immers de veneuze symptomen verergeren.

Regelmatige controle van uw toestand door uw arts is essentieel voor een goede gezondheid en voor de keuze van de beste behandeling. U vindt meer informatie over de behandeling in de rubriek Oplossingen .