Doe aan lichaamsbeweging

Hoe bevordert lichaamsbeweging de bloedsomloop?

Lichaamsbeweging is zeer gunstig voor de gezondheidstoestand in het algemeen en de bloedsomloop in het bijzonder.

  • Spiercontracties tijdens lichamelijke activiteit werken als een pomp en sturen het bloed naar het hart.
  • Het hart zelf oefent een zuigende en voortstuwende werking uit tijdens lichaamsbeweging.
  • De sterkere ademhaling tijdens lichaamsbeweging verhoogt die pompwerking via drukschommelingen.

Welke sporten moet u kiezen?

  • wandelen/trektochten maken
  • dansen
  • fietsen
  • klimmen
  • gymmen

Welke sporten zou u moeten mijden en waarom?

Bij sommige sporten moet u zware inspanningen leveren en uw adem inhouden, waardoor het bloed trager terug naar het hart stroomt:

  • gewichtheffen, bodybuilding, sommige vechtsporten

Sporten op een harde ondergrond kan de bloedvaten beschadigen, waardoor spataders nog kunnen verergeren:

  • marathon lopen, tennis, basketbal, volleybal enz.

Ook warmte – in de omgeving of door het dragen van dikke, spannende kleding − kan een belangrijke verergerende factor zijn:

  • schermen, paardrijden, ijshockey enz.

Hevige sporten kunnen de inwendige aders beschadigen door een direct trauma:

  • voetbal, judo, rugby, hockey enz.